Saturday, March 29, 2008

Con-Fusion

Returning to rock, salsa and cumbia , made me to reaffirm my taste in those genres, and stimulated me to make compositions within the fusion style. It was by that time (1988) that I attended an audition for the urban and fusion music band called Cantaro.

After being accepted, I began to work with the band. Joining Cantaro allowed me to apply many of the techniques and concepts I’ve learned in my jazz studies, but this time within the context of fusion music. It was a stage of very important and enriching experimentation. The band worked mainly on the basis of peruvian afro music, salsa and cumbia, but with rock and jazz arrangements. There was no restriction or parameters at the moment of composing. I felt a great freedom for the individual and group creative work. That condition allowed me to contribute with some songs for the band repertoire.

After almost 2 years of intense and continuous work, I began to notice that what we were doing was simply to play different musical styles and genres within a rock frame. Most of us was not really involved with the world of salsa, cumbia or peruvian afro music in any way. We were basically rock musicians mixing and trying with several rhythms, and doing a hybrid of many things.

I felt then, it was the moment to stop playing and to dedicate time to improve my skills as a musician, and to deepen my knowledge on some musical genres. I left the band, and soon traveled to Boston to start musical studies, with the wish to learn a lot about fusion, world music and the new existing tendencies in contemporary music scene at that time.

Once I was there I found a context that was different than expected.


___________________________________


Acercarme nuevamente al rock, la salsa y la cumbia me reafirmó en mis gustos y me impulsó a realizar composiciones dentro del estilo de la fusión. Fue por esa época (1988) que fui llamado para una audición con el grupo de música urbana y fusión Cántaro.

Luego de pasar la audición y ser aceptado, comencé a trabajar con ellos. Integrar este grupo me permitió aplicar muchas de las técnicas y conceptos aprendidos en mis estudios jazzísticos, pero esta vez dentro del ámbito de la fusión. Fue una etapa de experimentación muy importante y enriquecedora. Se trabajaba principalmente sobre la base de la música negra, la salsa y la cumbia, pero con arreglos rockeros y jazzísticos. No había restricción alguna ni parámetros al momento de componer. Sentí una gran libertad para el trabajo creativo individual y grupal, lo que me permitió aportar algunos temas al repertorio del grupo.

Tras cerca de 2 años de trabajo intenso y continuo, comencé a notar que lo que estábamos haciendo era únicamente, jugar con los géneros y estilos musicales dentro de un marco netamente rockero. La mayoría de nosotros no estaba involucrado en ningún grado con el mundo de la salsa, la cumbia o la música negra. Eramos básicamente rockeros probando con otros ritmos, haciendo un híbrido de muchas cosas.

Sentí entonces que era el momento de dejar de tocar y más bien dedicar tiempo a perfeccionarme como músico, y a profundizar mis conocimientos sobre algunos géneros. Fue así que dejé el grupo y al poco tiempo viajé a Boston para realizar estudios musicales, con la esperanza de aprender más sobre la fusión, la música del mundo y las nuevas tendencias existentes en la música contemporánea.

Estando allí me encontré con un contexto distinto al esperado.