Thursday, May 22, 2008

The Greek Fire* (El Fuego Griego*)

Grecia 2

In 1993 I knew the person in charge of Cultural Affairs of Greek Embassy in Lima, who introduced me to the folk and popular music of its country.

I couldn’t believe what I was listening. It was something totally new for me. Scales, rhythmic organization, melodic ornamentations, phrasings and improvisations were different from all I had listened before.

I was surprised to see how music from those genres, could have such a level of complexity I had found before only in jazz and rock music as a experimental project.

Its sound, halfway between the West and East, showed me the door to all the music from the East Europe and the Eastern world.

This produced on me a change of perspective in my appraisal of both peruvian and world music, and would influence too much in my later compositional work.

* this term makes reference to a highly inflammable substance that ancient greeks used in battles, and which could even burn in water. Also it's known as liquid fire.

_______________


En 1993 conocí a la encargada de asuntos culturales de la embajada de Grecia en Lima, quien me introdujo a la música tradicional y popular de su país.

No pude creer lo que estaba escuchando. Era algo totalmente nuevo para mi. Las escalas, la organización rítmica, las ornamentaciones melódicas y fraseos, y las improvisaciones eran diferentes a todo lo que había escuchado antes.

Me sorprendió cómo una música perteneciente a dichos géneros, podía tener tal nivel de complejidad, antes solo encontrado en el jazz y la música rock, como algo muy experimental.

Su sonido, a medio camino entre occidente y oriente, me abrió las puertas al resto de música de Europa del Este y de todo el mundo oriental.

Esto significó para mi un cambio de perspectiva en mi apreciación de la música del mundo en general, y de la música peruana en particular, que influiría mucho en mi trabajo compositivo posterior.

* este término hace referencia a una sustancia altamente inflamable que utilizaron los antiguos griegos en sus batallas, y que podía arder incluso en el agua. También se le conoce como fuego liquido.

Sunday, May 4, 2008

The First End (El Primer Final)

Berklee 2

I was very excited to begin my musical studies because I had read a lot about the university I was attending and about its avant-garde status in contemporary music education.

I did my best in order to take advantage of the high academic level of professors and classmates. It was a period of hard study and practice which helped me to improve my guitar technique as well as my theoretical knowledge.

However, jazz was the dominant genre in this institution and what I was pursuing in fact, was not only to improve my musical technique and knowledge, but also to become acquainted in new styles and tendencies, as well as in music from other countries.

Although I could make contact with some professors and musicians who were familiar to these subjects, and could get some material (actually, very little was available) in some stores, I felt that I must continue my searching in another context.

I decided not to continue studying in that university and to return to my country. Once I was back, the musical panorama I found was very uncertain and discouraging for me. It seemed to be impossible to find something really different from the established canons of jazz, classical music, or western music as a whole. But in the middle of this context, it appeared a flame that would light again my musical interest and enthusiasm.

_________________________


Inicié mis estudios con mucho entusiasmo e ilusión pues había leído que la universidad a la que asistía estaba a la vanguardia en lo que a enseñanza de música contemporánea se refería.

Me esforcé al máximo para aprovechar lo mejor posible el alto nivel académico no solo de los profesores, sino también de mis compañeros de clase. Fue un período de mucho estudio y práctica musical que me ayudó a mejorar mi técnica en la guitarra así como mi conocimiento teórico.

Sin embargo era el jazz el género dominante en dicha institución y lo que yo estaba buscando en realidad no era solo mejorar mi técnica y conocimientos musicales, sino también introducirme en nuevos géneros y tendencias, así como en el conocimiento de la música de otros países.

Si bien logré tomar contacto con algunos profesores y músicos relacionados con estos temas, además de adquirir algún material (muy escaso por cierto) en algunos establecimientos., sentía que debía replantear mi búsqueda desde otro escenario.

Decidí no continuar con los estudios en dicha universidad y volver a mi país. Una vez de regreso el panorama musical fue muy incierto y desalentador. Parecía que no iba a ser posible encontrar algo realmente diferente a los cánones habituales del jazz, la música clásica, o la música occidental en general. Pero en medio de este contexto, apareció una llama que encendería nuevamente mi interés y mi entusiasmo musical.

Photos (Fotos)