Sunday, July 6, 2008

Lost Music (La Música Perdida)

Amazonía 2

By the time I started working with Quarter Note (1994), my interest in peruvian music was focused in the one which had been traditionally forgotten and sometimes even underestimated by most of the cultural institutions, researchers and musicians; and, as it may be expected, remained practically unknown for most of the peruvian people. I am talking about the Amazon Music.

Although I had initial problems to find information on the matter, little by little I could compile material (that was spread) from several sources.

It was surprising to find the great diversity of native communities inhabiting this peruvian region, as well as to know the diversity of musical styles and instruments.

The tunes (called “ícaros”) performed by shamans during his ceremonies, generated on me a particular interest because of the symbolism and healing qualities attributed to them.

These findings, as well as the rediscovering of the amazon popular music (especially, the tropical cumbia by Juaneco y su Combo), contributed to shape a creative musical project which would see the light with the change of the century.

___________

Por el tiempo que inicié mi trabajo con Quarter Note (1994) mi interés por la música peruana se focalizó en aquella que tradicionalmente había sido olvidada y a veces incluso subestimada por la gran mayoría de instituciones culturales, investigadores y músicos; y, como era comprensible, resultaba prácticamente desconocida para la mayor parte de la población del país. Me estoy refiriendo a la Música de la Amazonía.

Si bien tuve dificultades iniciales para encontrar información al respecto, poco a poco logré recopilar material de diversas fuentes, que se encontraba desperdigado.

Fue sorprendente encontrar la gran diversidad de comunidades nativas que pueblan esta región peruana, así como la diversidad tanto de estilos como de instrumentos musicales.

Las melodías interpretadas por los chamanes (denominadas “ícaros”) me generó un interés particular por el simbolismo y los poderes curativos que se atribuían.

Estos hallazgos, así como el redescubrir la música popular de dicha región (en especial, la cumbia tropical de Juaneco y su Combo), contribuyó a dar forma a un proyecto creativo musical que daría a luz con el cambio de siglo.

0 comentarios: